Priekšvārds |
Var
droši apgalvot, ka no staļiniskā totalitārisma režīma visvairāk cieta zemniecība,
it īpaši tās turīgākais slānis. Zemnieku saimniecības postīja dažādas
saimnieciskās un politiskās kampaņas, lauksaimniecības kolektivizācija,
deportācijas, kā arī varas vīru patvaļa. Latviešu
zemniecība šo staļinisko likumu bardzību un režīma pārstāvju patvaļu visvairāk
un smagāk izjuta laika posmā no 1944. līdz 1949. gadam, t. i. ‑ līdz
lauksaimniecības vienlaidus kolektivizācijai. Pēc 1949. gada 25. marta
deportācijas akcijas un kolhozu masveida dibināšanas Latvijas laukos
tradicionālās individuālās zemnieku saimniecības faktiski vairs nepastāvēja.
Līdz ar to izmainījās arī lauksaimniecības produktu sagādes sistēma, nodokļu
maksājumi, kokmateriālu sagatavošanas uzdevumi, samazinājās arī citu pret lauku
iedzīvotājiem vērsto represiju apjomi. Šajā
krājumā aplūkoti tie dokumenti, kuri attiecas uz visplašāk pielietoto represiju
veidiem. Pirmajos
pēckara gados saskaņā ar pastāvošajiem PSRS likumiem latviešu zemnieku
saimniecībām nebija svarīgāka un atbildīgāka uzdevuma kā nodot valstij pēc
iespējas ātrāk un vairāk visdažādākos lauksaimniecības produktus, vispirms jau
trieciena tempos paveikt labības sagādes kampaņas. No varasvīru saietu tribīnēm
un laikrakstu lappusēm nemitīgi skanēja pamudinājumi ātrāk nopļaut labību,
izkult un aizvest graudus uz sagādes punktiem, uzbrukt kulakiem, sagraut
sabotierus. Labības frontē tika izputinātas daudzas zemnieku saimniecības un
salauzti to īpašnieku likteņi. Labības
sagāde Latvijā tika veikta ar tādām pat drakoniskām metodēm un nežēlīgiem
līdzekļiem, kādi PSRS tika pielietoti
divdesmito gadu beigās un trīsdesmito gadu sākumā, kad katra sagādes kampaņa
pārvērtās par īstu karagājienu pret zemnieku saimniecībām. Spēkā bija PSRS
Tautas Komisāru Padomes 1942. gada 24. novembra lēmums Nr. 1882 par to personu
saukšanu pie kriminālatbildības, kuras vairākkārt un ļaunprātīgi nepilda
lauksaimniecības produktu piegādes. Komunistiskās partijas un padomju iestāžu
darbinieki par galveno līdzekli sagādes paātrināšanai un noteiktā daudzuma
lauksaimniecības produktu saņemšanai uzskatīja visplašāko un nežēlīgāko
represiju pielietošanu pret parādnieku saimniecībām, t. s. sabotieriem. Tās
sankcionēja paši augstākie tā laika Latvijas Komunistiskās partijas, Ministru
Padomes, Prokuratūras, PSRS Sagādes ministrijas, kā arī citu iestāžu
darbinieki. Ar
kulaku pretestību un kulaku sabotāžu tolaik izskaidroja arī pašu kļūdas,
neizdarības, nespēju zemnieku saimniecībām ātri un bez iebildumiem izpildīt
milzīgos sagādes plānus. Par kulaku‑sabotieri varēja pasludināt jebkuru
zemnieku. Šos sabotierus tiesāja gan apriņķu tautas tiesas, gan arī kara
tribunāli. Daudzos pagastos tika sarīkotas t. s. paraugtiesas. Sagādes kampaņās
tika pieļauta klaja patvaļa, ņirgāšanās par zemniekiem, nereti arī smagi
kriminālnoziegumi. Represiju
apjomu un raksturu lielā mērā noteica arī cenšanās katrā ziņā noteiktā laikā,
bet vislabāk ‑ jau pirms termiņa ‑ izpildīt biedram Staļinam doto
solījumu. Šāds saistību un plānu izpildes veids tolaik tika plaši popularizēts
un pielietots. To
pasākumu vidū, kuri pirmajos pēckara gados Latvijā tika izmantoti, lai
ekonomiski un politiski sagrautu turīgāko zemnieku slāni, paātrinātu
lauksaimniecības kolektivizāciju un iegūtu pēc iespējas lielākus līdzekļus PSRS
budžetam, liela vieta bija ierādīta nodokļu piedziņai, it īpaši
lauksaimniecības nodokļa iekasēšanai. Galvenais nodokļu smagums bija uzvelts
kulaku saimniecībām, kaut arī sākumā kaut kādi speciāli nodokļu pieskaitījumi
nepastāvēja. Bet 1947. gada augustā Latvijā, tāpat kā savulaik vecajās PSRS
republikās, tika noteiktas īpašas kulaku saimniecību pazīmes. Par tādām līdz
1947. gada 1. novembrim no kopējā Latvijas zemnieku saimniecību skaita ‑
266187 ‑ par kulakiem tika atzītas 10924 saimniecības jeb 4,1 %. Sākot
ar 1947. gadu līdz pat 1953. gadam kulaku saimniecībām nodokļu pieskaitījumu
palielināja regulāri, arvien lielākos apjomos. Par nodokļu parādiem zemnieku
saimniecībām, it īpaši kulakiem aprakstīja mantu, atņēma lopus,
lauksaimniecības inventāru, kā arī citu īpašumu bet viņus pašus nodeva tiesai.
Arī 1949. gada 25. marta deportācijas akcija galvenokārt tika iecerēta un
īstenota, lai sagrautu kulaku saimniecības un paātrinātu lauksaimniecības
vienlaidu kolektivizāciju. Plašas represijas pret nodokļu parādniekiem
turpinājās arī vēlākajā laika periodā. Tā, piemēram, LK(b)P CK birojs 1949.
gada jūlijā noteica personālu kontroli par lauksaimniecības nodokļu nomaksāšanu
kulaku saimniecībās un uzdeva parādniekus saukt pie kriminālatbildības.
Īstenojot staļinisko nodokļu politiku, daudzi tūkstoši zemnieku saimniecību
tika pilnīgi izputinātas, bet to īpašnieki notiesāti ar dažādiem cietuma sodiem
vai izsūtīti mūža nometinājumā uz Sibīriju. Smags
slogs lauku iedzīvotājiem bija arī kokmateriālu obligātā sagatavošana un
izvešana. Darbaspējīgo iedzīvotāju mobilizāciju dažādiem darbiem noteica PSRS
Augstākās Padomes Prezidija 1942. gada 13. februāra un 1943. gada 7. jūlija
dekrēts. Pie PSRS Tautas Komisāru Padomes izveidoja īpašu Darbaspēka uzskaites
un sadales komiteju, bet republikās ‑ darbaspēka uzskaites un sadales
birojus. Tādus birojus Latvijā izveidoja arī pie pilsētu un apriņķu izpildu
komitejām. Otrā pasaules kara laikā iedzīvotāju mobilizāciju dažādiem klaušu
darbiem veica arī ar PSRS Valsts aizsardzības komitejas un Tautas Komisāru
Padomes lēmumiem. Tā, piemēram, Valsts aizsardzības komitejas 1944. gada 20.
novembra lēmums Nr. 7028 noteica, ka darba klausības kārtībā ir jāsagatavo
gulšņi dzelzceļam, balsta koki Donbasam, aviokoksne aviācijas rūpniecībai,
malka Ļeņingradai. Saskaņā ar šo lēmumu Latvijā 1945. gada sākumā kokmateriālu
sagatavošanai vajadzēja mobilizēt 9400 strādniekus-kājiniekus un 6380 vedējus
ar zirgiem. Tos, kuri izvairījās no šās mobilizācijas, nodeva tiesai. Arī
pēckara periodā kokmateriālu sagatavošanā un izvešanā obligātā kārtā vajadzēja
strādāt visiem darba spējīgajiem lauku iedzīvotājiem. Lai zemniekus aizdzītu uz
meža cirsmām, plaši tika pielietotas dažāda veida represijas. Visbiežāk tos,
kuri nevarēja izpildīt kokmateriālu sagatavošanas un izvešanas plānus, sauca
pie tiesiskās atbildības. Lai
panāktu totalitārās sistēmas netraucētu funkcionēšanu, tās direktīvu bezierunu
izpildīšanu, kā arī padomju režīma nostiprināšanu Latvijā, nepārtraukti tika
izdarītas t. s. kadru tīrīšanas. Staļina režīma īstenotājiem likās, ka visu
nozaru, iestāžu un organizāciju kadri ir piesārņoti ar šķiriski naidīgiem
elementiem un tieši šā iemesla dēļ panākumi dažādās jomās ir tik pieticīgi.
Stingri vadoties no Staļina tēzes, ka kadri izšķir visu, tika darīts viss,
lai šos naidīgos kadrus atrastu, atmaskotu un padzītu no darba vai represētu.
Kadru tīrīšanas skāra arī visplašākos lauku iedzīvotāju slāņus. Jau
1944. gada novembrī LK(b)P Centrālā Komiteja uzdeva LK(b)P apriņķu komiteju
sekretāriem un apriņķu izpildu komiteju priekšsēdētājiem pārbaudīt pagastu
izpildu komiteju sastāvu, nostiprinot to ar drošiem, politiski sagatavotiem
cilvēkiem, kuri varētu uz vietām vadīt tautas saimniecības atjaunošanu. Līdz
1945. gada 1. oktobrim Latvijā tika nomainīti 356 pagastu izpildu komiteju
priekšsēdētāji, no tiem 79 ‑ politisku motīvu dēļ. Tikai Rīgas apriņķī
vien šajā laikā nomainīja 26 pagastu vadītājus, no kuriem puse tūdaļ pat
nokļuva cietumā. 1945. gada 8. oktobrī LK(b)P CK un LPSR Tautas Komisāru Padome
pieņēma īpašu lēmumu, ar kuru uzdeva attīrīt vietējos padomju kadrus no
šķiriski svešiem un nacionālistiskiem elementiem. Pavisam pārbaudīja 2746
cilvēkus, tajā skaitā 431 pagasta izpildu komitejas priekšsēdētāju, 1127 ciema
padomju priekšsēdētājus un 729 citus padomju aparāta darbiniekus. Pārbaudes
procesā no darba atbrīvoja 522 cilvēkus, no tiem 255 ‑ politisku motīvu
dēļ. Atsevišķos pagastos izpildu komitejas priekšsēdētājus īsā laikā nomainīja
5-6 reizes. Līdz
1948. gada oktobrim laukos no darba pavisam atbrīvoja 1100 vietējos
darbiniekus. Kā atbrīvošanas iemesls galvenokārt tika minēti tieši politiskie
motīvi. No darba tika padzīti daudzi agronomi, zootehniķi, veterinārārsti,
lauksaimniecības produktu sagādes aģenti, lauksaimniecības kooperācijas, mašīnu
un traktoru staciju, mašīnu un zirgu izmantošanas punktu darbinieki. Īpaši
plaša kadru tīrīšana tika izvērsta zemnieku saimniecību kolektivizācijas
laikā. Par kulakiem atzītos zemniekus kolhozos uzņemt nedrīkstēja, bet tos,
kuri tajos bija uzņemti, no kolhoziem padzina. Līdz 1950. gada martam dažādu
iemeslu dēļ no darba tika padzīti 610 kolhozu priekšsēdētāji. Dažādās
specpārbaudēs kompromitējoši materiāli tika meklēti ne tikai par pašu
pārbaudāmo cilvēku, bet arī par viņa radiniekiem, piederīgajiem, paziņām. Lai
paveiktu kārtējo specpārbaudi, LK(b)P apriņķa komitejas darbinieki sastādīja
plašus sarakstus un nosūtīja tos Valsts drošības ministrijas un Iekšlietu
ministrijas apriņķu daļu pārbaudei. Tās savukārt sarakstos minēto cilvēku
uzticamību pārbaudīja gan pēc savas specinformācijas, gan pieprasot ziņas
no LPSR Iekšlietu ministrijas pakļautībā esošajiem arhīviem un citām iestādēm. 1944.
gada vasarā un rudenī, līdz ar Sarkanās armijas karaspēka daļu ienākšanu
Latvijā un padomju varas institūciju atjaunošanu, atsāka darboties arī visi staļiniskā
totalitārā režīma likumi, pēc kuriem pie atbildības sauca un ar bargiem sodiem
sodīja dzimtenes nodevējus, tautas ienaidniekus un citus pretpadomju
elementus. Valsts drošības tautas komisariāta (vēlāk ‑ ministrijas),
Iekšlietu tautas komisariāta (vēlāk ‑ ministrijas), Sarkanās armijas
pretizlūkošanas dienesta Smerš ,
milicijas un prokuratūras darbinieki, iznīcinātāju bataljonu kaujinieki, kā arī
LK(b)P un padomju iestāžu darbinieki pret lauku iedzīvotājiem izvērsa plašu un
nežēlīgu represiju kampaņu. Viņi izdarīja nelikumīgus arestus un kratīšanas,
atņēma zemniekiem lopus, lauksaimniecības inventāru un citas mantas, mobilizēja
viņus un vilcējspēku dažādos klaušu darbos. Bieži tika pieļauta rupja
administrēšana, zemnieku iebiedēšana, draudi saukt viņus pie atbildības, sodīt
pēc kara laika likumiem vai izsūtīt uz Sibīriju. Daudzos gadījumos notika
arī fiziska izrēķināšanās ar zemniekiem un citiem lauku iedzīvotājiem. Šo
noziegumu virkne bija tik plaša un kliedzoša, ka to novēršanai dažkārt bija
spiestas iejaukties visaugstākās varas iestādes. Tomēr šī noziedzīgā varasvīru
patvaļa turpinājās. Īpaši daudz smagu noziegumu izdarīja Sarkanās armijas
pretizlūkošanas dienesta Smerš
darbinieki, kuri nerēķinājās pat ar LPSR oficiālajām varas iestādēm un par savu
darbību tām neatskaitījās. Daudzus
lauku iedzīvotājus kā dezertierus represēja dzelzceļa kara tribunāls.
Galvenais iemesls bija tas, ka viņiem, dzelzceļa transporta strādniekiem,
laukos piederēja arī zemnieku saimniecības, kuras vajadzēja apstrādāt un
norēķināties par valsts obligātajām piegādēm. Aizejot lauku darbos, viņi tika
pasludināti par dezertieriem un nodoti kara tribunālam. Lauku
iedzīvotāji smagi cieta arī no iznīcinātāju bataljonu kaujinieku noziedzīgās
patvaļas. Daudzos gadījumos viņi ieročus vērsa pret mierīgajiem iedzīvotājiem,
izdarīja slepkavības un citus smagus noziegumus. Īpaši
daudz noziegumu, meklējot bandītus un citus tautas ienaidniekus izdarīja
valsts drošības un iekšlietu iestāžu darbinieki. Apcietinātos, bez apsūdzības
uzrādīšanas un tiesas, ieslodzījuma vietās turēja mēnešiem, pat gadiem ilgi.
Izmeklēšanas laikā daudzi apcietinātie tika smagi piekauti, bet viņu liecības
sagrozītas un falsificētas. Nereti bija arī gadījumi, kad aizturētos
izmeklēšanas laikā noslepkavoja. Prokuratūras, it īpaši apriņķu prokuratūras,
darbinieki bieži vien deva nepamatotas sankcijas arestiem un sankcionēja
pavirši sagatavotus, pat rupji falsificētus izmeklēšanas materiālus. Krājumā
galvenokārt tiek publicēti Latvijas Valsts arhīvā esošie Latvijas Komunistiskās
partijas Centrālas Komitejas, Latvijas PSR Ministru Padomes, prokuratūras, kā
arī dažādu ministriju oficiālie dokumenti, kuri atklāj represiju raksturu un
apjomu pret lauku iedzīvotājiem. Diemžēl, lauku iedzīvotāju sūdzības par iestāžu patvaļu arhīva fondos saglabājušās
ļoti fragmentāri. Šā iemesla dēļ atsevišķos gadījumos represiju aina varētu būt arī nepilnīga. Krājumā ievietotas arī
dažas laikrakstu publikācijas, kuras papildina iestāžu dokumentos pausto
viedokli, atklāj komunistu partijas un
dažādu varas iestāžu nostāju pret dažāda veida represijām. Dokumentu krājumam ir 5
nodaļas. 1. nodaļā Sagādes parādnieku sodīšana apkopoti dokumenti par
sagādes kampaņās pieļauto patvaļu pret zemniekiem un kriminālnoziegumiem pret
lauku iedzīvotājiem. Dokumenti par staļinisko nodokļu politiku, kas izputināja
zemnieku saimniecības, it sevišķi tā saukto kulaku saimniecības, ievietoti
nodaļā Nodokļu politika - zemnieku izputināšanas līdzeklis. Pēckara periodā
Latvijas zemnieki tika obligātā kārtā iesaistīti arī kokmateriālu sagatavošanā
un izvešanā. Kokmateriālu sagatavošanas un izvešanas plāni bija ārkārtīgi lieli. Par šo plānu neizpildi cilvēki bieži
vien tika notiesāti. Šiem notikumiem veltīta 3. nodaļa Zemnieku dzīšana meža
darbos. 4. nodaļā Kadru tīrīšana ievietoti dokumenti par neuzticamo
cilvēku vajāšanas kampaņām. Dokumentu
krājuma pēdējā nodaļā Represīvo iestāžu darbinieku patvaļa atrodami
dokumenti par Latvijas PSR Valsts drošības tautas komisariāta, Iekšlietu tautas
komisariāta, Sarkanās armijas pretizlūkošanas pārvaldes Smerš, milicijas,
prokuratūras darbinieku, iznīcinātāju bataljonu kaujinieku, arī LK(b)P un
padomju iestāžu patvaļu un kriminālnoziegumiem pret lauku iedzīvotājiem. Krājumā apkopotie dokumenti aptver laika
posmu no 1944. līdz 1949. gadam. Taču daži dokumenti pārsniedz minētos
hronoloģiskos ietvarus, jo ir ārkārtīgi būtiski minētā perioda represiju
rakstura un apjoma rezumēšanai. Krājumā
ietvertie dokumenti galvenokārt ir pirmpublicējumi. Dokumentu arheogrāfiskā
apdare veikta saskaņā ar vēstures avotu publicēšanas tradīcijām. Publicētajiem
dokumentiem ir vienota numerācija, katram no tiem ir redakcijas virsraksts,
kurā norādīts dokumenta autors, veids, adresāts, raksturots dokumenta saturs, kā
arī dokumenta sastādīšanas laiks(ja to ir bijis iespējams noteikt).Dažiem
dokumentiem sastādīšanas laiks noteikts pēc dokumenta satura. Tādos gadījumos
sastādīšanas laiks ietverts kvadrātiekavās. Ja dokuments ir parakstīts, tad
norādīts tās personas uzvārds kursīvā, kas dokumentu parakstījusi. Ja dokuments
nav parakstīts, tad personas uzvārds, kurai tas būtu jāparaksta, ir
apaļajās iekavās. Redakcijas
virsrakstos galvenokārt lietoti iestāžu saīsinātie nosaukumi. Pēc dokumenta
sniegta tā leģenda ar norādi par dokumenta autentiskumu un to, kādā arhīva
fondā, aprakstā, lietā dokuments glabājas (Latvijas Komunistiskās
partijas Centrālās Komitejas Partijas vēstures institūta Partijas arhīva fondu
numuriem pievienoti burti - PA). Lielākā daļa dokumentu ir krievu valodā, par
ko liecina norāde leģendā tulkojums no krievu val.. Tiek publicētas arī tās
atzīmes dokumentos rokrakstā, kuras atrodamas uz lapas malām vai pāri tekstam
u.tml. ar norādi Atzīmes dokumentā, jo satur papildinformāciju par dokumenta
saturu. Zem norādes Atzīmes dokumentā nereti ir ar * apzīmētas norādes par
pārrakstīšanās kļūdām dokumentā vai arī citi skaidrojumi. Dokumentus
publicējot, saglabātas norādes slepeni, pilnīgi slepeni. Apjomīgi
dokumenti, atbilstīgi tematam, publicēti saīsinātā veidā, tad redakcijas
virsrakstā ir norāde No. Divpunkte kvadrātiekavās [..] tekstā nozīmē, ka
izlaista krājuma tematam mazsvarīga vai neatbilstīga daļa. Tekstā saglabātas
valodas, tāpat dokumentu stila un leksikas īpatnības, labotas gramatiskās un pārrakstīšanās
kļūdas, neprecizitātes ģeogrāfiskos nosaukumos, ja tām ir nozīme no satura
viedokļa. Tā kā dokumentu lielākā daļa ir krievu valodā un tulkoti latviešu
valodā, tad grūtības radīja uzvārdu, mazāk vārdu latviskā rakstība, jo krievu
valodā, kā zināms, nav garumzīmju, kam latviešu valodā ir būtiska nozīme.
Latviskojot uzvārdus un vārdus, jau minēto apstākļu dēļ, iespējamās kļūdas nav
izdevies pilnībā novērst. Tas pats sakāms par teikuma konstrukcijām krievu
valodā, kas, bieži vien, ir nepareizas.
Jāpiemin arī tas, ka nedaudzajos dokumentos, kas ir latviešu valodā, arī
saglabātas valodas un stila īpatnības. Dokumentus arheogrāfiski noformējot
redkolēģija vadījās no domas, ka lasītājiem papildus informāciju varētu sniegt
arī dokumentu vizuālā izskata noformēšana iespējami tuvu dokumenta oriģinālam,
jo vairums dokumentu, kā jau iepriekš norādīts, bija domāti tikai dienesta
lietošanai un bija vai nu slepeni, vai
pilnīgi slepeni. Tas noteica šo dokumentu specifisko lietvedības kārtību un ārkārtīgi ierobežoto pieejamību. Lielākā
daļa slepeno un pilnīgi slepeno
dokumentu eksistē vienā vai divos, reizēm trijos eksemplāros. Vairumā gadījumu
otrie un trešie eksemplāri nav parakstīti, tāpēc leģendā personas uzvārds,
kurai tie bija jāparaksta, tiek likts apaļajās iekavās. Dokumentu
krājumu publicēšanai sagatavojusi LVA Publikāciju daļa. Dokumentu apzināšanu,
atlasi un tulkojumu no krievu valodas veicis LVA Publikāciju daļas vecākais
referents Jānis Riekstiņš. J. Riekstiņš |